söndag 29 mars 2009

Insändare som gjorde mig F-bannad


Ja minst sagt så blev jag upprörd då jag såg vad som diskuterats, det var en jägare som skrev en insändare i VF på lördagen om att ta bort jägarna ur skogen och efter att ha läst håller jag helt med honom, de är upprörande. Tydligen hade man kommit med ett förslag som att bärplockare ska regleras i lagen bara för att jägarna skall få härja fritt i skogen. Är jaktlagen så illa organiserade att vanliga människor inte bör vara i skogen, har de synfel trots att de är i skogen och jagar, då är det nog enligt denne jägare och mig dags att ta dem ur skogen. Att ens diskutera detta kränker ju individens rättighet att vistas i skog och mark som nu är öppet för alla enligt allemansrätten. Man blir rent ut sagt helt flyg förbannad. Som Skribenten PO fortsatt skriver kanske det är på sin plats att kräva att jägarna förpassas ur skogen både ur miljö- och säkerhetssynpunkt. Po som skrev detta inslag var själv jägare och sa att han inte vill delta i ett sådant ståhej, som parter som säger sig representera jägarkåren kommer med nu. Det räcker att använda sitt sunda förnuft istället för att reta upp en massa folk i onödan och att lära sig ta hänsyn och att därigenom också tänka på att det faktiskt finns fler människor som inte jagar men som är i skog och mark än de som jagar. Jag håller med PO, nu får de ju bara ge sig, skog och mark är inte en allemansrätt för jägare utan något så fint som för alla individer.

Inga kommentarer: