lördag 14 maj 2011

Utanförskapet i vårt samhälle

Utanförskapet breder ut sig i samhället!
Källa: http://www.utanforskap.se/





Hela livet har jag haft problem med att få folk att förstå mig, att verkligen fatta att allt inte har varit bra.

När jag börjar berätta tror folk att jag ljuger.

Jag ser varken sjuk eller funktionshindrad ut.Tvärt om jag ser frisk och strak ut, utan ett problem i världen. Detta har gett att jag fått kämpa, verkligen kämpa för att få någon hjälp...



Och nu igen är det samma visa med en sak jag måste ordna men inte klara av sjäv....och igen får jag dra min historia för denna "handläggaren" och hela tiden hade han ett litet flin i anskitet..som om han satt där och trodde att jag lurade honom.

Hur fan ska man förklara något som inte syns..hur tusan ska man förklara saker som händer som ingen ser..???



Man tappar liksom lusten att försöka nått här i livet för allt ger bara motgångar för jag är inte "ful" nog att ha problem.



Postad av nowayout den 2011-01-13 21:30:46


CA och inkontinens






Postad av Mathias den 2011-01-02 14:13:59


alone in the subwayalone in the subway by Alcino CC (BY SA)



1. Vi är just nu i ett postindustriellt samhälle, ett tjänstesamhälle och kunskapssamhälle är på snabb frammarsch där alltfler människor lämnas utanför och blir arbetslösa pga att antalet arbeten inte kommer räcka till samt att kompetensen inte räcker hos många för de arbeten som finns.



2. Lågstatusyrken som industriarbeten etc. flyttas bort från landet (ex. verkstadsindustri och tidigare textilindustrin), lämnar många människor utanför oförmögna att finna ny utkomst pga bristande utbildning och erfarenhet, alla kan inte vara akademiker.



3. Människor hänger inte med med alla miljökrav som ställs i samhället, avseende ekonomiska och sociala faktorer, välfärden monteras ned i snabb takt och det gäller att kunna tala för sig och armbåga sig fram i ett allt hårdare klimat.



4. Många människor kommer från miljöer som gör att de inte passar in i dagens samhälle



5. Det positiva med det som nu kommer är att tunga och besvärliga arbeten fasas ut som sliter mycket på människors hälsa, när mycket blir mer automatiserat och datoriserat.



6. Men många människor i det moderna samhälle som växer fram lämnas idag mer och mer utanför.



7. Människor lämnas i sjukdom eller arbetslöshet eller annat socialt relaterat utanförskap.



8. Är du intresserad av dessa frågor eller är du själv drabbad läs mer eller gå in på vårt forum, Välkommen!

Inga kommentarer: